Expeditie ‘Achtertuin’ De Biesbosch

Afgelopen zomer ben ik samen met mijn biologie collega op expeditie geweest in de Biesbosch. Twee dagen kanovaren over rivieren en kreken. Overnachten deden we op een plek waar je alleen via het water kan komen. In de schemer zijn we nog opzoek gegaan naar een bever en voor het slapen zaten we rond het kampvuur.

Het Nationaal Park

Het Nationaal Park De Biesbosch is ontstaan na de St. Elisabethsvloed van 1421, is het grootste zoetwatergetijdengebied van Europa en ligt tussen de Beneden-Merwede en de Amer. Tussen deze rivieren ligt een doolhof aan kreken, wilgenbossen, woeste eilandjes, modderige platen en een aantal grote spaarbekken met drinkwater. Het gebied heeft echt iets on-Nederlands.

Aankomst Biesbosch en vertrek met de kano

Op een mooie zomerdag in de eerste week van onze vakantie rijden we richting De Biesbosch. Na een voorraadje eten en drinken te hebben ingeslagen bij de lokale supermarkt, komen we aan bij de haven en kanoverhuur Visserhang.  Bepakt en bezakt lopen we richting de kanoverhuur. We hebben twee kajaks die we technisch proberen in te laden. Nadat de kajaks zijn ingeladen varen we de haven uit. Onze expeditie achtertuin is begonnen.

Wilde dieren

Als twee biologiedocenten komen we vooral voor de dieren. In grote getale komt de bever voor in de Biesbosch evenals de zeearend en het is immers het broedgebied van de visarend. Helaas hebben we al het bovenstaand niet gezien, maar wel een ijsvogel.

Op weg naar de Bivak

Als we de haven van Visserhang verlaten steken we het Bovenste Gat van Het Zand over en varen we de kreek het Steurgat in. Zigzaggend varen we door deze kreek. Wat een wildernis is het hier. Als we uitkomen bij de Ruigt, varen we tegen de wind in. De Ruigt is een brede rivier waar veel plezierjacht vaart. We zoeken naar een kleine ingang aan de linkerkant. Na 15 min varen vinden we de opening en steken we de Ruigt over. We varen richting polder Moordplaat en komen aan bij onze bivak plaats. We overnachten tijdens onze expeditie op boerderijcamping Bergeijk. De afgelegen boerderij ligt midden in de wildernis in het hart van de Brabantse Biesbosch op een oude landbouwgrond waar je alleen kan komen via het water. De opbergschuur is gedeeltelijk omgetoverd tot toilet en douche. Op deze manier zijn er prima basic voorzieningen aanwezig. Naast deze voorzieningen is er een koelkast waar je eten en drinken koud kan houden en staan er voldoende picknicktafels op een beschutte plek. Wij instaleren onze bivak en eten wat. Inmiddels verzamelen we wat hout voor het kampvuur voor vanavond.

Op zoek naar de Bever

Na een frisse duik genomen te hebben en aan het eind van deze zomermiddag pakken we de kajaks en varen we richting de Bevert. Deze prachtige sloot varen we door op zoek naar, ja natuurlijk de Bever. We zien alleen sporen en verder genieten we van alle rust en ruige natuur.  Als we terug komen bij onze bivak, bereiden we het eten voor, duiken we het bos in opzoek naar hout en lopen nog een rondje. We maken het vuur aan en genieten van een mooie dag in de Biesbosch.

Dag Twee

Met een mooie zonsopkomst, het geluid van de vele vogels en een knetterende vuur staan wij deze morgen op. We ontbijten wat en breken de bivak plaats af. Na het opruimen nemen we een frisse duik in het water. Zo wij zijn klaar voor dag twee.  We pakken de kajaks in en gaan weer op pad. Het eerste stuk varen we over de grote rivier de Ruigt. Het is vroeg en er varen gelukkig nog geen rondvaartboten over de Ruigt. Volgens onze vaar map moeten we links een kreek in. Na flink zoeken vinden we de kreek. We varen rustig met de stroom mee. Wat is het genieten in alle stilte. Via de kreek van de Buiten Kooigat komen we in de kreek van het Gat van Honderd Dertig. Dat is zo nauw dat het riet mijn gezicht een schoonheidsmassage geeft. We varen onder boomstammen door en schuren over de bodem heen.

Drukte van jewelste

Het eindpunt van onze expeditie gaat in zicht komen. Je merkt dat we allebei moe geraken van het peddelen. Naarmate we steeds dichterbij het eindpunt komen en de kreken over gaan in riviertjes, merken we dat het ook steeds drukker wordt met pleziervaart. We komen uit op het Spijkerboor. Wat een drukte. Plezierbootjes varen kont en neus achterelkaar. Naast de vele boten is er een fikse tegenwind en varen we door de relatief hogere golven. Rond 15:30 uur varen we de haven binnen van de Visserhang. We laden de kajaks uit, brengen de spullen naar de auto en drinken een heerlijk koud drankje op ons geslaagde expeditie.

Goed om te weten

• Probeer vroeg of laat over grote rivieren te varen ivm drukte
  • Bij de Visserhang kan je goed de auto parkeren
  • Wij huurde twee kajaks bij de Visserhang (doe dit tijdig en voorkom teleurstelling)
  • Er is horeca aanwezig bij de Visserhang
  • De Boerderijcamping kan je tel. Bereiken of van te voren reserveren
  • Bij de Boerderijcamping kan je betalen middels een betaalverzoek
  • De boerenzoons hebben in de zomermaanden s’avonds een bar
  • Je mag vuur stoken in tonnen
  • Hout koop je per zak (vijf euro)
  • Wij bivakkeerden op het lage veldje eigenlijk in het bos
  • Er is een toilet en douche aanwezig
  • Wil je het niet allemaal zelf uitzoeken, maar genieten van het gemak en een geheel verzorgde kano expeditie door de Biesbosch? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *